ورزشکاران از خوردن تخم‌مرغ و مرغ خودداری کنند

خبرگزاری جمهوری اسلامی

مدیر گروه تغذیه دانشگاه‌علوم پزشکی استان اصفهان گفت:ورزشکاران‌از خوردن تخم‌مرغ و مرغ باید به شدت خوداری کنند.

دکتر ''محمدحسن انتظاری '' روز یکشنبه در نخستین همایش '' تغذیه ورزش'' در سالن آمفی تئاتر سازمان تبلیغات استان افزود: تخم‌مرغ حاوی پروئتین فراوان است و پروئتین‌ها نیز در تغذیه ورزشکاران جایگاهی ندارند.

وی گفت: پروتئین‌ها به‌دلیل جذب فراوان اکسیژن، موجب کاهش تحرک ورزشکاران در هنگام مسابقه می‌شود.

انتظاری تصریح کرد: مصرف تخم‌مرغ و پروتئین‌ها موجب تولید ''اوره'' در بدن می شود و اوره تولید شده نیز به دلیل نیمه سمی بودن وارد ''کبد''و ''کلیه‌ها'' می‌شود و ورزشکاران را بی‌حوصله و کم تحرک می‌کند.

انتظاری تاکید کرد: ورزشکاران باید غذایی را بخورند که باتولید بیشترین انرژی ، کمترین اکسیژن را در بدن مصرف کنند.

به گفته وی ، برنج ، ماکارونی و نان سفید به دلیل داشتن کربوهیدارتها بیشترین میزان انرژی را به ورزشکاران می‌دهد و کمترین اکسیژن را برای سوخت در بدن مصرف می‌کنند و ورزشکاران باید از این مواد غذایی استفاده کنند.

این دکترای امور تغذیه اظهار داشت: ورزشکاران هیچگاه‌برای کاهش وزن خود، نباید آب ( آب الکترولیت ) بدنشان را از دست بدهند.

وی تصریح کرد: در برخی موارد مشاهده می‌شود، کشتی گیران برای کاهش وزن خود اقدام به کاهش آب بدن از طریق بالا نگهداشتن پاهای خود به صورت درازکش می کنند، که این امر برای کلیه و کبد بسیار خطرناک و حتی کشنده است.

انتظاری گفت: ورزشکاران هرگز نباید به هنگام مسابقه و حتی قبل و بعد از آن، از چربی‌های اشباع شده حیوانی و گیاهی مانند روغن نباتی جامد استفاده کنند.

وی به ورزشکاران توصیه کرد: باید از روغنهای مایع نظیر روغن زیتون و در نهایت روغن آفتابگردان برای خوردن غذا بهره ببرند.

مدیر گروه تعذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: خوردن امگا 3 برای ورزشکاران تنها از طریق سلف ماهی توصیه می‌شود و مابقی امگا 3موجود در سویا، تخم مرغ و گردو برای ورزشکاران مضر است.

انتظاری اظهار داشت: قندهای موجود طبیعی نیز به‌هیچ‌عنوان برای ورزشکاران توصیه نمی‌شود، ولی خوردن یک نوشابه در طول هفته برای ورزشکاران ضرر و زیانی به همراه ندارد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: مصرف اسید آمینه‌ها و پودرهای موجود در بازار به شدت مضر هستند و استفاده از این مکملهای فوق‌العاده برای افراد خطرناک است.

به گفته وی، بهترین نوع دوپینگ نوشیدن چای است، چرا که چای حاوی مقدار زیادی '' کافیین ''می باشد و بسیار انرژی زا است، ولی ورزشکاران نباید بیش از اندازه چای مصرف کنند.

مسوول امور ورزش بانوان استان چهارمحال وبختیاری نیز گفت: زنان ورزشکار به دلیل ویژگی‌ها بدنی شاید نتوانند همانند مردان در رشته‌های استقامتی بدرخشند، اما در رشته‌های مهارتی از مردان نیز استعدادهای بهتری دارند.

'' سوسن تمدن '' افزود: تغذیه بی‌شک یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین فعالیتهای ورزشکاران برای بالابردن استقامت خود در طول مسابقه است

 

/ 0 نظر / 5 بازدید